DIMARTS 29 D'ABRIL DE 1997

Memòria dels Pirineus;
fotografia i escultura

A la galeria Art-Sud de Toulouse ens presenta dins el marc de l'Artexpo, el conjunt d'un treball insòlit i molt interessant, fruit de la col.laboració de dos artistes; René Vidal, escultor, i Didier Sorbé, fotògraf, els quals iniciaren fa 8 anys, la primera de les que serien nou expedicions a les muntanyes dels Pirineus. Sorbé era l'encarregat de captar els meravellosos cims pirinencs amb la maquina fotogràfica deixant entreveure l'erosió de les roques, la blancor de la neu i lallum enlluernadora.

Vidal, al llarg d'aquestes croades, prenia apunts i realitzava croquis, i un cop al seu taller, començava a treballar amb els seus records, les seves pors produïdes pel desig de conquerir el pinacle, i amb la fusta, material principal del que estan fetes les seves escultures; fruit de cada expedició sorgia, després d'un labórios treball, una escultura, síntesi d'una cartografia i d'una vivència personal. Les escultures de Vidal impacten per la gran riquesa que guarden en elles. De fet són grans cofres de memòria on es guarda el record ocular d'una topografia descoberta i el record personal d'una experiència íntima; apareixen crucifixs, pedres provinents del cim assolit, plomes d'ocell i ferros oxidats, tot això acompanyat per un cromatisme viu. Vidal, és un gran tallista, un gran coneixedor de la fusta i un gran artista que ha realitzat el seu període de formació amb el gran mestre Marcel Gili, i que ha anat evolucionant per diverses etapes; una primera ha estat fortament marcada pel surrealisme i concretament per Dalí. Els rostres que apareixen a les seves obres, es troben clarament impregnades del Picasso de les Senoyretes d'Avinyó, i la construcció de les seves obres tenen un to mironià, així com les formes ovalades i circulars que hi apareixen. Finalment el cromatisme de Gaudí i el seu trencadís, també és present a les peces de Vidal. A totes les escultures presents en aquesta mostra i que fan referència a expedicions com Massif de l'Aneto de 1997 o Le Canigou 1996 entre altres, apareixen calaixos petits, plens d'objectes, records, fetitxes, fruit d'aquests viatges envers els pinacles d'unes muntanyes mítiques, els Pirineux, tan presents també en el nostre paisatge

Mariona Seguranyes